Achtergrond Afbeelding

De bouw zoekt jou... En jij de bouw!

Gedreven docent bouwkunde maakt het verschil

Gedreven docent bouwkunde maakt het verschil 15-12-2017

Pieter Roks (42) is al enige jaren actief als docent Bouwkunde binnen het ROC en is momenteel gedetacheerd naar het Markland College in Oudenbosch. Pieter is een mooi voorbeeld van een ‘self-made-man’, een metselaar die zich door hard werken en studeren in de avonduren heeft opgewerkt tot wat hij nu is. Hij kent de praktijk als geen ander en heeft door de theorie toe te voegen veel ervaring opgedaan, van onschatbare waarde voor jongeren die nu aan het begin van hun carrière staan.

Pieter startte in de periode 90-92 op de KTS Oudenbosch zijn basisniveau opleiding metselen. Kwam zo ook terecht bij Bouwmensen Zuid West, na een introductieperiode op de werkplaats ging hij aan de slag bij bouwbedrijf Haast. Hij verkaste van de ene naar de andere aannemer. Van Haast naar Aannemersbedrijf Hoendervangers, van Bouwbedrijf Langbroek b.v. terug naar Haast en naar Bouwbedrijf J. van de Klundert.

Leren en doceren
“Als je de kans krijgt je kennis over te dragen op jongeren in de bouw, dan moet je die pakken”, heeft iemand hem ooit vertelt en dat was niet tegen dovemansoren. Zijn onderwijscarrière startte Pieter Roks bij het ROC West-Brabant als praktijkbegeleider BOL en kwam zo in contact met Jan den Engelsman van Bouwmensen. Die wees hem op de vacature van docent Bouwkunde in Sint Maartensdijk onder de vlag van het ROC. In de periode dat Pieter in de bouw aan de slag was volgde hij in de avonduren opleidingen. Hij startte met primair en voortgezet metselen en behaalde zijn theorie voor assistent Uitvoerder. Maar hij had meer aspiraties en voegde daaraan 4 jaar MBO en 3 jaar HBO aan toe in Rotterdam. Om les te kunnen geven moest hij zijn didactische aantekening halen en toen ging de deur open naar het onderwijs. Zijn laatste opleiding was een techniek opleiding, die hij na 4 jaar afrondde. Dat gaf hem een dubbele bevoegdheid. “Ik ben naast docent bouwkunde ook docent techniek”, vertelt Pieter.

Docent Bouwkunde
Pieter Roks begeleidt nu een groep van 13 vierdejaars leerlingen, die zich willen bekwamen in metselen, timmeren, sign en schilderen. Daarnaast richt hij zich nog op een groep van 21 derdejaarsleerlingen. “Ik houd de leerlingen altijd voor dat ze een doel moeten hebben in hun leven, als het gaat om leven, wonen en werken.  Ik juich het toe dat meisjes zich bekwamen in de bouwbranche. Ze zijn veelal heel nauwkeurig, hebben een goede fijne motoriek en zijn erg creatief. Ook voor kantoorfuncties is kennis van wat er in de bouw omgaat van groot belang. Alles staat of valt met een stuk gedrevenheid.”

Gebrek aan vakmensen
Pieter Roks onderhoudt ook contacten met bedrijven als het gaat om stageplekken. “Deze contacten zijn ook goed om aan goede materialen en gereedschappen te komen voor onze opleidingen, liefst zo geavanceerd mogelijk om de opleiding zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de praktijk.”Hij maakt zich wel zorgen over het feit dat bepaalde basisopleidingen in deze regio zijn verdwenen, dit komt door te weinig instroom van nieuwe leerlingen. “Het zou goed zijn opleidingen in stand te houden als er behoefte is in de branche. Anders zitten we straks met een hoge vraag en geen aanbod”, stelt hij vast. “Daarom moeten het bedrijfsleven, onderwijs en overheid nauw samenwerken.”

Foto: Pieter Roks in het Leshuis Beroepsgerichte Leerwegen (Docent Bouwkunde en mentor Bouwkunde klas okl3 bwi en okl4bwi en obl4bwi)